Lauge-Hansen Klassifikation

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lauge-hansen-klassifikation

Supination-Adduktion

  • stage 1: without medial malleolar fracture
  • stage 2: with oblique or vertical medial malleolar fracture

lauge-hansen_supination-adduktion

Supination-Eversion (40-70%)

  • stage 1: the anteroinferior tibiofibular ligament is torn or avulsed
  • stage 2: the talus displaces and fractures the fibula in an oblique or spiral fracture, starting at the joint
  • stage 3: tear of the posteroinferior tibiofibular ligament or fracture posterior malleolus
  • stage 4: tear of the deltoid ligament or transverse avulsion fracture medial malleolus

lauge-hansen_supination-exorotation

Pronation-Abduktion

  • stage 1: deltoid ligament disruption or transverse medial malleolus fracture
  • stage 2: posterior malleolus fracture
  • stage 3: oblique fibular fracture above the level of the joint, in a low medial high lateral fracture plane

lauge-hansen_pronation-abduktion

Pronation-Außenrotation

  • stage 1: deltoid ligament rupture, which may appear occult or as medial mortise widening, or transverse avulsion fracture of the medial malleolus
  • stage 2: involvement of the AITFL with extension into the interosseous membrane results in widening of the distal tibiofibular distance
  • stage 3: a spiral or oblique fibular fracture (>6 cm) above the talotibial joint
  • stage 4: involvement of the posterior inferior tibiofibular ligament (PITFL), or posterior malleolus fracture

lauge-hansen_pronation-exorotation

Weber-Klassifikation

  • Weber A: unterhalb der intakten Syndesmose (blau)
  • Weber B: auf Höhe der Syndesmose mit möglicher Läsion (gelb)
  • Weber C: oberhalb der rupturierten Syndesmose (grün)

weber-klassifikation

Posteriorer Malleolus

Bartonicek & Rammelt Klassifikation

  • Typ 1: Fraktur außerhalb der (intakten) Inzisur (Fibula-Notch)
  • Typ 2: Posterolaterales Fragment mit Beteiligung der Inzisur (Fibula-Notch)
  • Typ 3: Zweiteiliges, posteromediales Fragment mit Beteiligung des Innenknöchels
  • Typ 4: Großes posterolaterales dreieckförmiges Fragment (Beteiligung >⅓ der Inzisur)
  • Typ 5: Irregulär, osteoporotisch, keinem der anderen 4 Subtypen zuzuordnen

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